Znajomość języków obcych daje nam bardzo wiele różnych możliwości. Z tego też powodu bardzo chętnie uczęszczamy na kursy językowe – nie tylko angielskiego, ale również i języków nieco bardziej egzotycznych. Niemniej jednak nie wszyscy mają czas i chęci, aby uczyć się w tradycyjnej szkole językowej. Chętniej korzystają z usług mobilnych szkół językowych. Założenie jej może więc okazać się przepustką do sukcesu w biznesie. Jak założyć mobilną szkołę językową? Odpowiadamy.
Zakładamy działalność gospodarczą
Pierwszym, podstawowym wymogiem jest założenie własnej działalności gospodarczej. Teoretycznie możemy prowadzić mobilną szkołę językową w ramach działalności nierejestrowanej. Niemniej jednak nie możemy zarobić w ciągu miesiąca więcej, niż połowę minimalnego wynagrodzenia. Jeśli zaś prowadzenie mobilnej ma być bardziej dochodowe, musimy postawić na działalność rejestrowaną. Jak ją założyć? Przede wszystkim wybierzmy formę prowadzenia działalności gospodarczej. Zwykle szkoły językowe otwierają się jako spółki osobowe, rzadziej jako spółki prawa handlowego. Możemy również otworzyć szkołę językową w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Kolejnym krokiem będzie wybór formy opodatkowania. Mamy tutaj do wyboru 4 różne formy – kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zasady ogólne oraz podatek liniowy. Kartę podatkową z góry odrzućmy – zamyka nam ona drogę do świadczenia usług dla innych podmiotów gospodarczych. Tymczasem to właśnie szkolenia językowe dla firm cieszą się w ostatnim czasie ogromną popularnością. Mobilna szkoła językowa najczęściej płaci podatek na zasadach ogólnych bądź z zastosowaniem podatku liniowego. Wybór formy opodatkowania powinien jednak uwzględniać nasze potrzeby oraz możliwości rozwoju. Następnie będziemy musieli dokonać zgłoszenia do ZUS oraz do US. Jeśli nie chcemy robić tego osobiście bądź nie odnajdujemy się we wszystkich formalnościach, możemy nawiązać współpracę z biurem rachunkowym. Będzie ono także prowadziło naszą księgowość.
Środek transportu
Każdy, kto świadczy usługi mobilne, musi posiadać odpowiedni środek transportu. Jeśli mamy już założoną firmę, możemy zarejestrować go na nią. Samochód wcale nie musi być duży – wszak będziemy nim jedynie dojeżdżać do klienta. Powinien on pomieścić niezbędne pomoce naukowe, jednak jeśli nie przewozimy na przykład tablicy multimedialnej, to każde auto sobie z tym poradzi. Zazwyczaj jedynymi pomocami naukowymi są książki czy płyty do zadań słuchowych. Nawet, gdy prowadzimy kursy angielskiego dla firm (czy każdego innego języka), to klient wyposażony jest w odpowiednie narzędzia multimedialne. Teoretycznie brak samochodu nie zamyka nam drogi do prowadzenia mobilnej szkoły językowej. Możemy przecież dojeżdżać do klienta tramwajami lub autobusami. Niemniej jednak jest to przede wszystkim bardzo czasochłonne. Przez to możemy w tym samym czasie obsłużyć mniejszą liczbę klientów, co przekłada się na nasze zyski.
Oferta szkoły językowej
Decydując się na prowadzenie mobilnej szkoły językowej, musimy dokładnie przeanalizować jej ofertę. Z jednej strony możemy świadczyć usługi dla osób prywatnych i dla firm. Z drugiej zaś powinniśmy przemyśleć, czy chcemy uczyć języka samodzielnie, czy zatrudniać pracowników? Pomyślmy, do jakiej grupy wiekowej skierowana jest nasza oferta? Choć kursy angielskiego dla dzieci cieszą się dużą popularnością, nie każdy nadaje się do ich prowadzenia. W związku z tym zastanówmy się, czy nie będziemy dodatkowo musieli zatrudnić pracowników. Jeśli się na to nie zdecydujemy, to nasza szkoła językowa przybierze nieco formę mobilnego punktu korepetycji. Oczywiście możemy prowadzić zajęcia we własnym zakresie, jeśli tylko znamy więcej, niż jeden język. Niemniej jednak zatrudnienie pracowników prawdopodobnie będzie nieuniknione, dlatego warto przeznaczyć na ten cel konkretny budżet.
Ustalenie ceny usług
Na wartość usługi składa się zawsze bardzo wiele czynników. Nie zapominajmy, że na prowadzonych zajęciach mamy przede wszystkim zarobić. Musimy więc wziąć pod uwagę koszty prowadzonej działalności. Z pewnością należą do nich składki ZUS, podatki i różnego rodzaju opłaty. Weźmy także pod uwagę opłaty za dojazd do klienta. Czym innym jest bowiem przejechać kilka, a czym innym kilkanaście kilometrów. Jeśli zatrudniamy pracowników, to cena kursów musi również pokrywać ich wynagrodzenie. Cennik szkoły językowej zależy również od tego, jakich języków uczymy. Wiadomo bowiem, że za chiński zapłacimy o wiele więcej, niż na przykład za angielski czy niemiecki. Oczywiście cena usług nie musi pokrywać opłat, które ponoszą szkoły stacjonarne. Dotyczy to między innymi opłat za wynajem sal, komunalnych czy utrzymania całego zaplecza, na przykład sprzętów komputerowych. Niemniej jednak cennik kursów nie może aż tak odbiegać od tych, które proponują tradycyjne szkoły stacjonarne. Pamiętajmy, że choć usługi mobilne cieszą się dużą popularnością, ich świadczenie wymaga nie lada zdolności organizacyjnych, a często również pochłania o wiele więcej czasu.